fredag 17 april 2015

Undersökning av lungorna och utflykt

Igår gjorde vi en undersökning av hur mycket luft vi andas ut. I vårt tema har vi som mål att att göra undersökningar och dokumentera dessa. Några elever har dokumenterat detta i skrift idag, och nedan finns lite bilder:

Varför ?  vi skulle se hur muke luft.
Vi fick en påse att blåsa i.
1,2

Elias Wanegård

Ella. Vi jorde de här för att visa hur myke luft vi har jag hade 0 koma 6 vi hade En paperskorj den fylde vi med vaten då skule man blåsa i en påse sen ska man knyta påsen å tryka ner påsen då kom masa vaten över då kom.

JAAG GISSADE 1 BURK FULL.
VI PLÅSTE I EN PÅSE.
TRYCKTE NER DEN I VATEN.
DET RAN UT SÅ MYCKET LUFT VI ANDAS.
JAG FICK  LITE MER ÄN HALV.
jONATHAN


Varför  jorde  vi de  här för att  se hur myke loft.
Jag gisade på två.
Man trykte ner en pose till ytan.
Jag fik en litor.
Alexander

Varför? Vi skulle se hur mycket luft vi hade i lungorna. Och hur mycket luft vi kunde andas ut. Jag gissade 1 liter, 1,7 liter andades jag ut. Julius 

Först så blåste vi i en påse en gång och snorade så att loften inte åker ur. Sen så trykte vi ner påsen i vaten. Så man konde se hur myke man hade.ellie









Idag har vi också varit på utflykt i Lund. Vi har tittat på teater (Lennarts listor) på Stenkrossen, och därefter promenerade vi bort till stadsparken för lite lek!









Nästa vecka är en helt vanlig vecka!
Trevlig helg önskar vi med lite bilder från veckans "vanliga" lektioner :)


Vi har pratat lite om talen 15 och 16 (två av veckans datum) och hur vi kan säga det på ett annat sätt


Parläsning



 Vi har skrivit faktatexter om hjärtat, lungorna och blodet utifrån fakta vi samlat ihop från filmer och texter. 



Vi har arbetat lite med klockan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar