fredag 27 september 2013

Barnens sammanfattning av V39

Denna vecka har vi hunnit med mycket! Det har varit skoljogg, vi har varit på biblioteket 2 gånger, spelat drakspel, haft språklekar och drama. Här är barnens tankar om veckan som har gått.

Jag har lärt mig att göra diagram, sa Alexander.
Jag har lärt mig att springa långt, sa Jonathan.
Jag har lärt mig att hoppa hopprep jämfota, sa Elsa.
Jag har lärt mig att hoppa hopprep baklänges, sa Sara.
Jag har lärt mig att springa långt, sa Benjamin.
Jag har lärt mig att hoppa mellanhopp när jag hoppar hopprep, sa Ellie.
Jag har lärt mig klockan, sa Stella.
Jag har lärt mig att varva planen, sa Elias D.
Jag har lärt mig gå baklänges när jag hoppar hopprep, sa Ella.
Jag har lärt mig att hoppa på ett ben när jag hoppar hopprep, sa Tindra.
Jag har lärt mig att hänga i klätterställningen, sa Elias.
Jag har lärt mig alfabetet, sa Smilla
Jag har lärt mig att springa snabbt, sa Joel.
Jag har lärt mig att springa långt, sa Michelle.
Jag har lärt mig att springa snabbt, sa Vilma.
Jag har lärt mig att göra andra färger, sa Markus.
Jag har lärt mig alfabetet, sa Julius.
Jag har lärt mig en ny fint på fotbollen, sa Elias W.
Jag har lärt mig timmarna på klockan, sa Nikolaj.
Jag har lärt mig att rita hjärtan, sa Siri.
Jag har lärt mig att det finns spöktåg, sa Hanna.
Jag har lärt mig en ny sång, sa Camilla.

 Drakspelet


 Nord hoppar hopprep

Drama
Varje torsdag har vi Drama inne på Kompassen. Vi börjar alltid med att låta "pratbollen" gå ett varv runt i cirkeln. Bara den som har bollen får prata och de andra ska lyssna. Vi leker olika dramalekar och jobbar just nu mycket med att knyta nya kontakter, att våga mötas och själv ta kontakt med andra. Ett exempel är "parindelning med hjälp av rimkort". Varje barn får då ett kort med ett ord (+bild) på, de ska då gå runt i rummet och hitta den andre som har det ord som rimmar på ens eget. Vi kommer att fortsätta med övningar som syftar till att skapa en starkare gemenskap i gruppen och att lära känna varandra väl. Sedan kommer draman också att innehålla lekar som syftar till att stärka såväl självkänsla som självförtroendet.

Även när vi inte har drama tänker vi på och jobbar mycket med att alla ska känna gemenskap och lära känna alla i gruppen.

Lite info till er:
- Nords representant i EOS är Jan Stenvall, Ellies pappa.
- På fritids kommer vi inte att göra någon utflykt på tisdag. Vi väntar tills vi tror att getingarna har dött, så vi slipper fler arga getingar.
- Vi påminner om lappen med tider till V44, då vi har höstlov. De som vi saknar lappar ifrån har fått info i kontaktböckerna.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar