torsdag 26 september 2013

Språklek

Idag började vi dagen med att leka språklekar.
Vi har och kommer delvis att arbeta med övningar från Bornholms modellen (parallellt med skriva sig till läsning).

Att arbeta med Bornholmsmodellen innebär att vi fokuserar på bokstävernas fonem, ljud, inte vad de heter.Med hjälp av språklekar lägger vi grunden till läsning på ett lustfyllt sätt för barnen. Första delen handlar om att lyssna.

Så här står det i “Bornholmsmodellen. Vägen till läsning. Språklekar i förskoleklass” (Lundberg. Natur & Kultur.2007):
“- Språkliga lekar och övningar i förskoleklass kan höja den fonologiska medvetenheten hos barnen.
– Språkliga lekar i förskoleklass underlättar läsinlärningen.
– Man kan med fördel genomföra lekarna och övningarna i grupp.
– Alla barn har nytta av lekarna.”


Barnen var ivriga och väldigt lätta att få med sig. Dessa lekar har vi i grupper om 10-12 barn.



Frilek (finmotorisk övning=)



                                                    -Vi köper bilar som vi kan leka med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar