tisdag 13 oktober 2015

Till alla vårdnadshavare f-3


 
 
 

 
 
 
 
Skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling

 

Häromkvällen på Forum för samråd framkom det ett önskemål om att beskriva hur vi på skolan agerar när det sker en kränkning eller diskriminering.

 

Planen

Varje år ska en skolenhet upprätta en Plan mot diskriminering och kränkande behandling. I den beskriver vi hur vi arbetar främjande, förebyggande och akut. Vi sätter också upp mål för kommande läsår och berättar hur vi utvärderar och kartlägger vårt värdegrundsarbete.

 

Främjande arbete

Det främjande arbetet handlar främst om hur vi bemöter varandra i vardagen. Att vi till exempel hälsar på varandra på morgonen eller hur vi utrycker oss till varandra när vi undrar något eller vill fråga något, att du vänder dig till den det handlar om, om du tycker någon har gjort fel eller att du kan vänta på din tur. Mycket av det arbete vi gör i vårt värdegrundsarbete STARK görs med tanke på det främjande och det likabehandlande förhållningssättet vi vill att elever och vi vuxna ska ha mot varandra.

 

Förebyggande arbete

I det förebyggande arbetet ingår såklart också STARK men kanske framförallt framtagande av ordningsregler och rutiner till exempel för raster, vikarier, elevråd, utvecklingssamtal och så vidare. I detta avsnitt sätter vi också upp läsårets mål och åtgärder.

 

För läsåret 15/16 har vi skrivit:

Utveckla rastverksamheten

Kontinuerligt genomföra observationer i våra grupper till exempel med hjälp av sociogram

Rektor går en trygghetsvandring med elevrådet

Kompetensutveckling för personalen via Malmö Högskola kring kränkande behandling

Kompetensutveckling via skolans socionom kring svåra samtal med föräldrar

Utbyte mellan årskurserna på olika sätt, till exempel att äldre elever läser för yngre elever

Genomföra ett projekt som heter Skicka vidare

 

Akuta händelser

När det gäller den akuta delen så gäller det att för den som har sett eller fått reda på att något har hänt reder ut händelsen. Vi i skolan behöver samla information och fakta för att avgöra om det är en kränkning eller en konflikt. Om det i samtal med de inblandade kommer fram att det skett en kränkning skrivs en tillbudsrapport med medföljande åtgärdsrapport. I samband med detta kontaktas samtliga inblandades föräldrar. Rektor får ta del av tillbudsrapporten och har sedan till uppgifta att förmedla denna till huvudmannen, Lund Östers nämnd.

 

Om kränkningen anses som grov eller om det rör sig om upprepade tillfällen beslutar rektor tillsammans med elevhälsan vilka personer som ska fortsätta reda ut och följa upp ärendet.

 

Det är elevens upplevelse som avgör om den har blivit utsatt för kränkande behandling. Det bör påpekas att det ofta är en grannlaga uppgift att avgöra om en kränkning har skett eller om det som har hänt är en konflikt eller bråk mellan individer. I kränkningsärenden är det inte ovanligt med olika versioner. Vi vill därför att ni kontaktar oss om ni har funderingar kring ett ärende annars är det väldigt lätt att rykten sprids och att spekulationer tar fart.

 

På alla skolor finns elever med olika förutsättningar och skolans uppdrag är att få alla elever att utvecklas så långt som möjligt. Några elever har stora utmaningar när det gäller att förstå det sociala samspelet. Dessa elever behöver under sin skoltid träna extra mycket på de förmågor som krävs för att kunna förstå sådant som till exempel turtagning, att inte alltid få bestämma eller hur man löser en osämja. För att detta ska fungera bra är det viktigt att få alla elevers och er föräldrars förståelse för att barn är olika och behöver träna på olika förmågor.

 

Vi lägger ner mycket arbete och tid med era barn kring värdegrundsarbetet och det krävs ett gott samarbete med er föräldrar om det ska fungera väl. Ställ gärna nyfikna frågor kring hur vi tänker och gör så vi kan utveckla barnen på bästa sätt.

 /Per-Ola Birgersson, rektor åk F-3

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar